Trump är det lilla problemet

u3azyxwkp-urrk3bw4zkxuoctei

Trump, Orbán, Le Pen, Åkesson.

Glöm dem.

Visst, jag håller med om att deras politik är djupt problematisk och inhuman. Jag tänker framförallt på det nationalistiska. Att tro att det går att vrida tillbaka klockan från globalism till nationalism på det råa sätt som dessa partier och politiker står för är både farligt och ansvarslöst. Inte bara för omvärlden men också för den egna nationen, som de ju älskar över allt annat.

Men detta är det lilla problemet. Tro mig.

Det stora problemet i världspolitiken (hjälp vad jag tar mig vatten över huvudet, men detta är min blogg så jag skriver vad jag vill) stavas:

S P L I T T R I N G

Det är snarare de etablerade partierna och politikerna som utgör det stora hotet idag. För precis lika lite som de högerextrema partierna tror att man kan ”fixa” nationens problem med ett gäng tajta reglementen kan de etablerade partierna ”fixa” opinionen som röstar fram dessa partier med utfrysning och stigmatisering. Där fick du kärnmeningen med hela denna bloggpost. Läs den gärna igen.

Lösningen stavas:

K O M P R O M I S S

Jag avskyr det ordet egentligen. Verkligen. För jag är en ideolog till själ och hjärta. Jag vill ha många nationaliteter omkring mig och inom mig. Jag vill hjälpa människor. Jag vill att de ska komma hit och berika mitt land så att det också blir deras land. OCH jag är beredd att skära ner på vår vackra välfärd för att få det att hända. Helt klart.

MEN

Jag är inte beredd att splittra landet, europa och omvärlden på samma sätt som USA är splittrat idag. Jag vill inte se motsättningar som innefattar våldsamheter, upplopp och tillslut inbördeskrig. För risken är överhängande i USA. Låt oss vara på det klara med det. Jag vågar inte ens tänka på vad som skulle ha hänt om Trump hade förlorat…

Politik handlar INTE om att till vilket pris som helst driva igenom sin agenda. Politik handlar om att ta ansvar för människor. Och på precis samma sätt som jag hittar kompromisser med barnen på mitt jobb när de bråkar måste vi som vuxna människor hitta kompromisser när vi bråkar. Allt annat vore ett svek mot våra barn och mot framtiden.

Så snälla etablerade partier. Ta in SD i samtalet nu. Jag ber er. Inte för att de har en mogen politik. Utan för att ni har en mogen politik. Inte för att de är genomtänkta utan för att ni är genomtänkta. Det ni har sysslat med fram till nu är djupt odemokratiskt i grunden och Sveriges befolkning går inte på det en gång till. Tro inte för en sekund att SD har nått taket i opinionen. Ju mer ni fryser ut, stämplar och hånar desto mer växer de. Vill ni ha en ”Trump” eller en ”Brexit” i Sverige också? Eller tror ni inte att det kommer att hända? Trodde ni inte att SD skulle få närmare 20% heller?

Det finns tid för ideologisk klarsynthet, visst. Men nu är det tid för samtal, möte och mycket, mycket kompromissande från alla håll och kanter.

Kommentera

