Bra gjort, KD!

KDRIKS1

Jag förstår inte riktigt allas bestörtning över att KD närmar sig SD. Det finns åtminstone två väldigt viktiga skäl till att de ska göra det. Bra gjort, KD!

Första skälet (det korta) – för att jämna ut den politiska slagsidan.
Det säger sig självt egentligen. Om alla som en gång lämnat KD till förmån för SD nu får gehör för några av sina känslor och åsikter i sitt gamla fina KD så kommer KD växa och SD minska. Fler högerpartier borde följa KD:s exempel. Jag röstade inte på KD i förra valet. Inte ens det blocket. Men jag hade mycket hellre sett KD på 15-20% än SD och hade kanske till och med kunnat tänka mig att taktikrösta i nästa val för att se en mer balanserad högerpolitk i landet. Så, bra gjort KD!

Andra skälet (det långa) – för att ufrysning och stigmatisering är så omodernt!
Utfrysning och stigmatisering är tecken på politisk desperation och brist på innovation, inte ideologisk klarsynthet. Ingen blir hjälpt av att bli stämplad. Ingen hjälper genom att stämpla. Polerna blir starkare och tydligare och motsättningarna ökar. Förståelsen över gränserna uteblir och försvarsteknikerna vässas. Allt det man vill ska hända händer inte och allt det man inte vill ska hända händer. Det som man vill ska försvinna (SD i detta fallet) blir större och större. Och det som man vill ska bli större (KD i det här fallet) blir allt mindre. E-B Thor verkar dock ha förstått nu. Stämplandet måste få ett slut och närmandet måste börja hända. Vi har ett visst mått av främlingsfientlighet i Sverige. Så är det bara. De som känner på det sättet har sina skäl och utgör en enorm maktfaktor i landet just nu, rent politiskt. Inte för att SD har svart bälte i politik. Knappast därför. Deras framgång handlar tills största delen om de andra partiernas inställning till dem. Den politiska slagsidan kommer fortsätta så länge stämplandet fortsätter.

Man förändrar helt enkelt inte ett samhälle på ett positivt och hållbart sätt genom att stigmatisera grupper. Det är snarare det absolut sämsta man kan göra. Och då menar jag inte (just nu) de som stämplar och stigmatiserar flyktingar och invandrare som roten till allt ont. Det är helt fruktansvärt och galet på alla sätt. Jag skulle kunna skriva långa blogginlägg om det. Men nu menar jag etablerade politiska partier som hejvilt stämplar 20% av Sveriges befolkning som egoistiska rasister som med hela hjärtat naivt och oreflekterat stöttar företrädare som springer runt med järnrör på stan. Det är självklart inte sanningen. Rent politiskt är det en form av sanning eftersom de har lagt sin röst på det partiet där sånt förekommer, men SD:s väljarkår är inte en homogen grupp som alla har kopplingar till vitmakt-rörelsen och praktiserad rasism. Det är i brist på annat man väljer SD. Det är vad jag hör när jag tar mig tid att lyssna på dem som valt att lägga sin röst åt det hållet.

Det skulle vara skönt och smidigt om ett samhälle funkade på det sättet. Att dåliga saker försvann om man bara tryckte tillräckligt hårt på dem och att bra saker blev större genom samma handling. Men så funkar det inte riktigt och då måste man vidga blicken lite. Vara lite innovativ. Kompromissa lite. Det känns jobbigt, säkert också för en sån som E-B Thor, men alternativet är garanterat sämre i längden.

Så, bra gjort KD!

4 thoughts on “Bra gjort, KD!

  1. Noise skriver:

    Man kanske inte är rasist, men man är ju mer än lovligt dum om man lägger sin röst på SD i missnöje över de andra partierna. Kalle Anka-partiet är ett bättre val än SD om man är missnöjd (och det är ett uruselt alternativ).

  2. Pär skriver:

    Tycker du fortfarande att det var bra gjort? Nu tar partierna ett eller flera steg från SD vilket är bea. SD har en dåld agenda som inte ens KD kan vilja närma sig.

    • Peter skriver:

      Jag tycker fortfarande att mötet med SD signalerar omogenhet och rädsla från de övriga partierna. Det får aldrig vara fel att mötas och samtala som vuxna människor. Som sagt, ju längre stämplandet och stigmatiserandet av SD och dess sympatisörer fortsätter kommer de att växa mer och mer för varje val. Som en av mina SD-vänner sa här om dagen: jag blir inte förvånad om vi får 30-40% i nästa val. Nej, inte jag heller. Och det hade varit otroligt smärtsamt att beskåda.

    • Peter skriver:

      Jag tycker alltid att dialog är bättre än debatt och möte bättre än konflikt. Även med de som man tycker är orsaken till konflikt och motsättning. Kommer förh snart ett nytt inlägg om detta här på bloggen. Efter Trump och allt.

Kommentera

