Naturen och kravlösheten

nature

Jag mår verkligen bra av att komma iväg ibland. De flesta gör nog det. Det behöver inte vara så länge liksom. En promenad i skogen eller så bara. Ibland behöver man komma bort från människor och sociala sammanhang, men ibland behöver man också komma bort från det som människor har skapat. Människans produkter. Hus, byggnader, reklampelare, tåg, bilar och trafikljus. Ibland behöver jag bara vara nära något som har blivit till eller formats utan människors inverkan. Det finns något befriande i det.

Om man tror på Gud kan man ana att Gud har skapat naturen med ett visst syfte. Men det är inte ett tydligt syfte. Naturen har inget direkt ärende till mig. Den vill mig liksom inget. Visst hjälper den mig att hålla mig vid liv genom fotosyntes och kretslopp och så vidare, men jag behöver liksom inte vara något inför naturen. Jag behöver inte förställa mig. Träden kräver inget. Havet bryr sig inte. Ängarna ignorerar mig. Vinden blåser vart den vill. Den bryr sig inte om att jag står i vägen. Naturen finns där oavsett om jag är där eller inte. Det är verkligen befriande.

Människans relation till naturen kanske säger något om vårt inre. Om en grundläggande längtan i människan att inte behöva förställa sig. Att slippa alla krav om att vara någon eller att bete sig på ett visst sätt för att bli accepterad av den stora massan. Hur kan det vara så befriande att sätta sig ner vid en ek som stått på samma ställe i 300 år? Att bara sitta där och lyssna på lövverkets symfoni i vårvindarna?

Det gör något stort och viktigt med oss människor att möta något som är så fullt av liv men samtidigt så kravlöst.

Kommentera

