Öppna dörren till Sunnanäng

myratiden

Om du, precis som jag, inte finner ord för allt som händer nuförtiden. Då vill jag ge dig ett lästips. Inte nog med alla människor som lider. Man ska också behöva stå ut med alla dessa märkliga och så ofta fullkomligt vettlösa kommentarer över hela nätet. Dubbelt lidande blir det.

De som ”flyr” får skylla sig själva om de drunknar. De som ”flyr” vill bara sko sig på rikare länders välfärd. De som ”flyr” behöver egentligen inte fly. De fattar bara inte.

60 miljoner människor som har det riktigt bra och som bara vill ha det lite bättre.

När man inte längre finner ord. Då kan man fly in i det svenskaste som finns. Jo, det är faktiskt sant. Mitt inne i hjärtat av svensk litteratur finns hon. Hon som verkligen förstod sig på människor i nöd. Man kan fly in i hennes famn som har format så många svenskars inre sen långt innan vi själva kunde förstå det.

När jag sitter i soffan och läser Astrid Lindgrens Sunnanäng för min son förstår jag precis. Äkta svenskhet är inte att stänga dörren och låtsas som att ingenting händer. Äkta svenskhet handlar inte om tydliga gränser mot det okända. Äkta svenskhet är inte höjda nävar av nationalism och patriotism.

Äkta svenskhet handlar om att hjälpa de som inte har något. Att svepa en varm filt om barn som fryser ihjäl i en kall och hård värld. Att lyfta, se, hjälpa och bejaka det fattiga och utsatta även när jag själv inte har något att vinna på det.

Äkta svenskhet är att öppna dörren till Sunnanäng på vid gavel och vara alla barnlösa barns mor.

 

Kommentera

