Att bli till

Att bli till

Nu har det gått drygt en månad sen min bok kom ut. Det är väl lite av ett lagbrott att inte nämna något om det här på bloggen, så nu gör jag det🙂

Hela denna blogg har sen starten gått under rubriken ”någonstans i rummet mellan pedagogik och teologi”. Jag har kanske inte alltid helt strikt hållit mig inom den ramen, men det har alltid varit en längtan och en strävan med mitt skrivande. Om jag på ett kortfattat sätt skulle försöka beskriva boken tycker jag att mötet mellan pedagogik och teologi är en bra början till beskrivning.

Jag ville skriva en bok som på ett ärligt och naket sätt ifrågasätter hur den kristna kyrkan hanterar sitt uppdrag. Vad handlar uppdraget om egentligen? Handlar det kanske om att sprida ett budskap? Hur tänker vi i så fall om det där budskapet? Hur gör vi när vi ska sprida det? Vad tänker vi om andra människor som ska förstå budskapet? Hur förstår människor saker överhuvudtaget?

På många sätt är kyrkan, precis som alla andra ideologiskt drivna organisationer och gemenskaper, utlämnad till att försöka förstå hur människor lär och utvecklas. Bara för att det handlar om Gud, Jesus och andlighet är man inte frikopplad från det där. Det sköter inte sig själv bara för att det handlar om religion. Det är när man tror att det sköter sig själv som det uppstår sår, splittring och gigantiska missförstånd. Nej, snarare är pedagogik, antropologi och sociologi otroligt centrala teman i kyrkans uppdrag på jorden.

Att bli till är dock ingen tjock avhandling omkring dessa gigantiska teman. Tvärtom är det en liten och nätt bok som undersöker, ifrågasätter och reflekterar omkring kyrkan, evangeliet och alla människors innersta längtan.

 

(Om du är intresserad av att köpa boken kan du klicka på bilden här till vänster)

Kommentera

