Öppna portarna!

 

THEWALL-1

Jag är beredd nu. Förr i tiden funderade jag mycket på hur vi skall lösa detta på lång sikt. Hållbart och smart. Men jag har funderat klart nu. Människor lider och dör. Föräldrar, barn, syskon och vänner. Familjer sits isär. Vi har inte tid att fundera mer. Inget argument är viktigare än att rädda liv och att skydda utsatta människor. I det här landet har vi alla möjligheter att hjälpa. Så.

Öppna portarna!

Seriöst. Några kanske trodde att Reinfeldt var det sämsta som kunde hända Sverige. Andra är kanske rädda för framtiden om Löfven skulle ta över. Men vänner, jag säger er, vi har inget att vara rädda för. Våra referensramar är så extremt långt ifrån den verklighet som råder i stora delar av den övriga världen. När vi tar emot flyktingar i Sverige handlar det om människor som flyr från regimer som är helt maktfullkomliga. Ledarna är mördare och våldsmän. Diktatorer. De är inte politiker lite mer åt höger eller åt vänster. De är inte ”nya moderater” eller svenska socialdemokrater. De är galningar och folk i deras länder är livrädda för dem. Vanliga svenskar kanske inte kan göra så mycket åt korrupta länders styre men det finns något vi som nation kan göra.

Öppna portarna!

Vissa tänker kanske att vi kommer få det sämre i Sverige om vi ”ger efter” för mycket. Vissa kanske till och med använder det som ett argument mot att inte ta emot människor som är på flykt. Låt mig ge en liten vinkling på den tanken. När du föddes fanns det någon som led i extrem smärta. När du växte upp fanns det någon som gav av sin egen bekvämlighet, sina egna pengar, sin egen mat, sitt eget boende. Hela ditt liv är ett resultat av att någon gav av sig själv. Inte symboliskt utan högst påtagligt och verkligt. Man förstår lite mer av det när man själv blir förälder.

Men principen är precis likadan oavsett vem det är som måste överleva.

Någon måste offra något för att någon annan skall kunna leva.

Visst, vår välfärd kommer kanske att få stryka på foten till viss del. Samhället kommer kanske att bli stökigare och mer ogreppbart. Seriöst. Jag bryr mig inte. Inte ett skit faktiskt. Jag är så trött på den utopin vi försöker upprätthålla i det här landet. Vi sitter i våra stora hus och fina kontor och tror att vi gör en skillnad för omvärlden.

Nej.

Öppna portarna!

Ta hit dem!

I tusentals. I hundratusentals om det behövs.

Beskydda dem. Vårda dem. Ta hand om dem.

För det kunde lika gärna ha varit jag som stod och knackade på den där porten.

Sverige har inga gränser. Det är en myt.

Gränserna sitter i våra hjärtan.

Kommentera

