Jag gick i skogen

20130804-235255.jpg

Jag gick i skogen en dag. Det surrade i huvudet. Bilder, röster drömmar, planer.

Framtid och dåtid. Allt fanns där bland träden utom just det enda som verkligen finns. Nuet.

Sorlet blev högre och högre. Skogen i all dess majestätiska prakt sköts systematiskt åt sidan. rationaliserades bort. En smula oro över vissa saker. En viss glädje över andra. Jag försökte greppa allt som fanns att greppa. Försökte få kontroll. Trodde att jag levde men glömde återigen.

Nu är liv. Endast nu.

Plötsligt hände det. Som ett frälsningens under mitt i djupaste bortvändhet. En liten fjäder fångade min blick. Den svävade ovanför mitt huvud som ett gudaväsen. Inget ärende, inget budskap. Bara varande. Allt blev tyst.

Jag sveptes in. Sorlet i mitt inre skingrades som morgondimman i solens hetta. Mina sinnen kom till liv. En annan värld tog över. Den av nuet. Den av liv. Den av komplett närvaro. Skogen. Jag såg, kände, luktade. Levde.

Fjädern gav mig vinden. Vinden gav mig löven. Löven gav mig trädkronorna. Trädkronorna gav mig himlen. Himlen gav mig ängarna. Ängarna gav mig blommorna. Blommorna gav mig stigen.

Stigen gav mig vägen hem.

One thought on “Jag gick i skogen

  1. mamma skriver:

    En liten fjäder… en påminnelse från ovan… Härligt!!

Kommentera

