IRL vs AFK

13044_star_wars_storm_trooper_keyboard

 

Är livet på nätet ett verkligt liv?

En kväll för några veckor sedan när jag var långt ifrån fru och barn tog jag chansen att titta på dokumentären om grundarna till Piratebay på SVT Play. Kanske inte det första man rullar igång en mysig hemmakväll med familjen🙂 Du kan se den här. Under en del av rättegången nämnde någon uttrycket ”IRL” (In Real Life) när de talade om något möte som hade ägt rum. En av Piratekillarna reagerade direkt och sa att de brukar använda ett annat ord – AFK (Away From Keyboard). De tycker att IRL är ett märkligt uttryck eftersom livet bakom keyboardtangenterna är minst lika verkligt för dem.

Hur är det med det egentligen?

När man talar om sociala medier har jag också ibland hört uttrycket ”digitala relationer”. Kan en relation vara digital? Finns det ett IRL och i så fall också ett IUL (in unreal life)? Vad är verkligt och vad är inte verkligt?

Jag tror inte riktigt på att det finns digitala relationer. Antingen har man en relation eller så har man inte det. Antingen kan man relatera till varandra eller så kan man inte det. Spelar det någon roll vilket media man använder sig av? Telefon? Facebook? Röksignaler?

Egentligen tror jag faktiskt att detta är otroligt viktigt. För hur skall vi kunna råda bot på svåra saker som t ex – Näthat – när man hela tiden degraderar allt som görs och sägs på nätet till en form av ”Unreal life” (det uttrycket finns ju inte men i relation till IRL kan det kanske funka). ”Ja, men jag skrev ju bara så på Fejjan, jag menade ju inget med det.” Det är klart du menade något med det. Du ville kommunicera något. Du ville göra en skillnad. Du ville bryta in i ett forum med en massa människor för att ge din syn på saken. Annars hade du lika gärna kunnat skriva det i din privata dagbok.

Sociala medier är inte dagböcker. Det är kommunikation och realtionsbygge.

Jag inser självklart att det finns en skillnad på det som skrivs på nätet och det som sägs ”face to face” men är det inte dags att höja statusen lite på vad som sägs på nätet? Det händer något när man uttrycker sig på nätet. Det är inte bara skribenter på ansedda nyhetssajter som gör skillnad. Allt du skriver i din feed på alla dina sociala nätverk syns och märks. Det blir en del av någon annans liv. Du gör skillnad!

Så. IRL eller AFK? Jag måste säga att IRL, i dagens samhälle, är ett konstigt och gammalmodigt uttryck.

AFK – FTW!

2 thoughts on “IRL vs AFK

  1. Svante skriver:

    Jag håller med. Att vara anonym på nätet är en rättighet för nordkoreanska demokrati-aktivister, inte näthatare. AFK FTW.

Kommentera

