Örnar

Örn

På ett plan är vi alla ganska lika, tror jag. Vi är som örnar. Vi lyfter i motvind.

För många år sedan frågade en kollega mig varför jag är gift. Det är ju bara krångligt och stökigt, menade han. Jag förstod vad han menade. För han var en sån som man var rädd för att vara oense med. Det skulle ha äventyrat hela vår ”vänskap” om jag sa emot honom i något. Så jag tassade på tå. Då funkade vår vänskap ganska bra.

Om man inte kan tänka sig att vara oense och ärligt olik de närmaste människorna i ens liv skall man nog inte planera att binda sig och skaffa familj, tror jag. Då är ensamheten ett tryggare val. Man bör faktiskt inte göra sig beroende av andra människor överhuvudtaget. Om man inte känner att man är i behov av lite motvind då och då.

Som örnen.

Jag tror att det finns vindar som blåser i våra liv hela tiden. Vindar som vill få oss att lyfta och komma vidare. Men istället för att dra nytta av dem och lyssna till dem så flyr vi gärna motvinden. Vi kurar ihop oss på vår klippavsats och tänker att vi klarar oss ändå.

Som örnen, som aldrig lyfte.

Jag har varit gift med min fru i åtta år nu. Jag förstår inte henne. Lite förstår jag, hoppas jag. Men vi är ofta oense om saker och ting. Det är en naturlig och viktig del i vår relation. Faktiskt. Jag har insett det nu. Efter åtta år.

Jag tänker att min fru är min perfekta motståndare. Romantiskt va? Hon är som min ultimata antagonist i mitt livs manus. Hon gör mig till den jag borde vara. Jag älskar henne för det. För att hon inte gömmer orden och bara stryker medhårs. Om hon hade gjort det hade hon också klippt mina vingar och stillat vindarna. Jag hade störtat snabbt och effektivt.

Jag har kommit på en sak. Det är inte mina motståndare som klipper min vingar och begränsar min framfart. Det är mina motståndare som gör att jag lyfter och seglar på vindarna. Det är dem som står för den äkta motvinden som är mina verkliga vänner.

Kanske är vi alla som örnar? Hopplöst beroende av motvind.

”På mina villkor” Att leva under det tecknet är att köpa kunskap om livslinjen – till priset av ensamheten.

-Dag Hammarskjöld

2 thoughts on “Örnar

  1. Pappa skriver:

    Verkligt bra reflektioner, Peter. Här finns mycket man skulle vilja kommentera. Jag har mött så många personer med ett eller flera avslutade relationer bakom sig, inklusive mig själv, och det tycks som om de flesta av dem tycks ha klarat av sin relation så länge den ”romantiska förälskelseperioden” varade och kanske några år ytterligare i bästa fall. Enligt forskning varar nyförälskelseperioden ca två år. Sedan inträder en annan sorts relation som har mera att göra med vänskap, lojalitet och att lära känna varandra som individer. Jag tror att det är först där som den sanna relationen börjar, det är först där som man kommer underfund med om man klarar av att ens partner ser så mycket av ens brister och dessutom påtalar dem.
    Efter att ha levt i mer än 30 år med en fantastisk fru så är hon fortfarande i vissa avseenden ett mysterium för mig, vilket inte är så konstigt eftersom jag till och med själv är, till viss del, ett mysterium för mig själv. Jag tror att det ska vara så. Livet är en konstant tillväxtprocess i det inre. Det är egentligen en fantastisk förmån för två personer att få leva så nära varandra att man även lär känna varandras fel och brister. Det gör ont ibland, men om man behåller kärleken och respekten för varandra som grund så kan man växa genom det jobbiga och relationen bli stabilare istället för att splittras. Sen är det en oerhörd styrka om man kan hämta den där oförklarliga ”utgivande kärleken” från ovan i vissa lägen.

    • Peter skriver:

      Tack för en fin kommentar pappa🙂 Ja, det finns mycket att ösa ur detta ämnet. Tycker också att det kan vara svårt att lyfta upp dessa saker utan att det blir moraliserande. Man lär så länge man lever, helt enkelt. Får prata mer när vi ses!

Kommentera

