Jag ser dig

screensaver-ihateyouare-avatar-189738

Jag såg Avatar ytterligare en gång, under julledigheten. Det är en märklig film med många underliggande budskap. Jag gillar den för den sätter ord (och bild) på mycket av det som jag håller för sant och strävar efter i mitt liv. Den kanske kan vara lite väl ”far out” när det kommer till scener med mässande blå utomjorningar som sitter och vaggar i extas. Men det är helheten som räknas och den håller, tycker jag.

Något som verkligen fastnar hos mig varje gång jag ser Avatar är urbefolkningens hälsningsfras – Jag ser dig.

Vilken hälsningsfras! Lite krånglig men ändå mäktig på nåt sätt. Är det inte vad vårt ”Hej!” egentligen betyder? Eller i alla fall borde betyda – ”Hej, jag ser dig!” Jag tänker att det är något som vi alla längtar efter. Att någon skall se oss. Är det inte så? Vart vi än är och hur vi än har det. Oavsett om livet är upp eller ner. Oavsett om man är ung eller gammal. Om någon ser mig där jag är, precis som jag är, händer det något med mig. För den som verkligen ser vill också förstå. Försöka förstå varför mitt liv är som det är. Hur det kunde bli som det blev.

Den som verkligen ser lämnar liksom sig själv för en stund och blickar in i det främmande hos en annan. Det främmande blir inte ett hot. När längtan är att verkligen se är det främmande alltid en tillgång och en öppning mot nya horisonter.

Bön: Hjälp mig att se det som behöver bli sett. Hjälp mig att förstå. Att vilja förstå. Idag. Alltid. Amen.

4 thoughts on “Jag ser dig

  1. eric skriver:

    …Mycket bra Peter… håller helt med dig i ditt resonemang. Att vara sedd är ett behov vi har likt mat, solljus osv. Att inte bli sedd på riktigt skapar hos den osedde en märklig och osund självbild. Gud kan bara ge oss den fullkomliga kärleksblicken som är helt utgivande men att vi som människor kan bidra med liite av det är ju grymt coolt och triggande att tänka på!🙂

    Bessings

    • petersvardsmyr skriver:

      Tack Eric! Nu var du snabb! Ja, du har ju läst en del om det där antar jag. Detta är väl grundlägganda själavård kan man ju tänka sig. Inom pedagogiken är det också en otroligt viktig hörnsten för att vi människor skall ha en chans att utvecklas och komma vidare. Allt börjar liksom där.

  2. mamma skriver:

    Underbar reflektion och kloka tankar!

    Love

  3. Pappa skriver:

    Vilken talande hälsningsfras!
    Människorna i filmen hade behövt lära sig den, att ”se” det främmande istället för att konfrontera det – vad hade resultatet av det blivit?
    Vid varje möte kan man se lite mer av en annan person om man är uppmärksam.
    Ser mer och mer av dig, Peter.

    du är välsignad

Kommentera

