Den tredje berättelsen

img_6020

Berättelser är det enda vi har. Det enda vi är. Ibland tror vi att vi är mindre än det. Ibland tror vi att vi är mer. Men det enda vi i slutändan kan göra är att berätta vår berättelse. Verkligheten ur min synvinkel. Inte så som jag tror att den är utan så som jag vet. Jag vet bara en sak och det är min egen berättelse. Ingen kan den bättre än mig och ingen kan ta den ifrån mig.

Vi kristna glömmer ibland bort vår egen berättelse. Vi flyr den. För vi tror att det är budskapet som är det viktiga. Det kristna budskapet. Ungefär som att det skulle vara något annat än vår egen berättelse. Något externt och objektivt. Något som liksom finns utanför mig själv. På avstånd. Något som jag skall försöka förstå och sedan hjälpa andra att förstå. Så funkar inte en äkta berättelse.

Vi människor tror inte på budskap, hur välformulerade de än är. Det har vi aldrig gjort. Vi tror på berättelser. Levda berättelser. Äkta vara, helt enkelt.

Så, inför det nya året. Låt oss berätta vår berättelse. Inget annat. Ärligt, naket och personligt. Vem du än är. Vad du än tror på. Om berättelsen är sann och motivet är rent vill människor oftast lyssna och försöka förstå. Oavsett vad berättelsen innehåller. För sådana är vi människor. Den äkta berättelsen är alltid relevant och intressant för oss. Vad jag än bekänner eller håller för sant består utmaningen aldrig i att kunna formulera ett budskap på ett attraktivt sätt utan att själv kunna formulera min egen berättelse, och att lyssna på andras.

För där två berättelser möts i innerlighet och nyfikenhet föds alltid en tredje berättelse. I den tredje berättelsen bor framtiden. Den berättelsen handlar inte om att du skall bli som jag och att jag skall bli som du. Den tredje berättelsen är inte en kopia av något annat utan något helt nytt. Den berättas ständigt men aldrig på samma sätt. Den är något som uppstår i nuet, i mötet, men den ekar långt in i evigheten.

Om någon letar efter det kristna budskapet så måste hon leta där.

I den tredje berättelsen.

Kommentera

