on the same side

Ibland kan man få för sig konstiga saker. Den här låten handlar lite om det. Till exempel kan man få för sig att folk som älskar en är emot en.  Det är en konstig tanke. Ibland kan man också bli rädd för att förlora något som man har kärt. Till och med så rädd att man glömmer bort att man håller på att förlora något som man egentligen har ännu mer kärt. När livet plötsligt hamnar i dessa märkliga gränder kan man ibland börja bete sig lite märkligt. Man börjar prata mer än man lyssnar och man börjar liksom debattera för sin sak. Man blir lite jobbig. För man har ju något så kärt.

Det var faktiskt ganska längesen jag debatterade nu. Det finns mycket jag har kärt men jag har märkt något med debatter. Det finns en skillnad mellan debatt och dialog. I debatt finner jag styrkan i mina egna argument. I dialogen finner jag styrkan i den andres argument. Målet är inte lika mycket att förändra som det är att förändras.

Grunden till förändring kanske består i att först själv förändras.

Någon jag älskar behöver att jag förändras, ständigt. Inte när jag själv väljer det. Känslorna förstår det inte alltid men oavsett vad så står vi alltid där i slutändan.

På samma sida.

Kommentera

